Terugblik afscheidsconcert Ad van Unen
november 2022
Het koor Cantabile voerde als eerste Psalm 150 uit van César Franck. De orgelbegeleiding vond ik soms wat te luid. Het koor wist de Franse sfeer goed te typeren; mooie uitvoering.
Cantique de Jean Racine (koor en orgel): De inzet met mannenstemmen was mooi. Er werd een mooie sfeer gecreëerd met pakkende dynamiek. De orgelbegeleiding was goed in balans.
Tantum Ergo door vrouwenkoor, sopraan en orgel. Het koor was niet geheel doorzichtig, stemmen vloeiden wat door elkaar. Zou dit door de akoestiek of mijn zitplaats komen? Verrassend was dat ik na enig speurwerk ontdekte dat Wendy Roobol, de sopraan, zong vanuit het orgelfront. Wat een mooie stem!
Vespergesang van Mendelssohn, delen I en V door mannenkoor en trombonekwartet. Deel I was niet zo puntig, liep de begeleiding door de trombones wel in de pas met het koor? Aan het einde kwam het helemaal goed. In Deel V kwamen de mannenstemmen prachtig uit. Wat een mooie balans met de begeleiding! Het slot was prachtig en het enthousiaste applaus leek een passende beloning.
Psalm 150 van Jan. P. Sweelinck. De titel van het concert was ontleend aan een zin in dit werk: Son Argentin, ofwel zilveren zang. De begeleiding was met twee trombones. Deze psalm werd in eerdere uitvoeringen door Cantabile perfect neergezet, maar ik miste wat sprankeling en felheid. Het leek wel of er een dempende deken overheen lag. Dit moest liggen aan de akoestiek, ik wist het nu zeker: ik zat op de verkeerde plek!
In Splendoribus Sanctorum van James McMillan, met begeleiding door vier trombones. De tekst is uit psalm 110 vers 3. De trombones stonden ver uiteen, als het ware op vier hoekpunten in de kerkruimte. Hun invallen waren steeds weer verrassend, het totaal was indrukwekkend; een heel bijzondere sfeer.
Litanies, op orgel. Componist is Jehan Alain. Wat een moed om dit stuk op het programma te zetten! Uitvoering door Aart Bergwerff. Hier maakt Aart helemaal waar wat in het programmaboekje is gezegd over de wijze waarop hij musiceert. Hij wist door de gekozen registraties en zijn transparante spel deze complexe structuren bloot te leggen. In vergelijking met de YouTube-uitvoeringen die ik vooraf had beluisterd, kan ik zeggen dat deze vertolking top was. Litanies is een prachtig stuk en Aart Bergwerff is een meester-organist!
Requiem van Fauré. Koor, sopraan, bariton, trombonekwartet en harmonium. De uitvoering was bijzonder door de begeleiding van vier blazers en een harmonium. Vooraf dacht ik wel : “wordt het harmonium te midden van het koor in zo een grote kerk niet weggeblazen? Het begin vond ik meteen al prachtig, de begeleiding door het Sweelinck Trombonekwartet was zo goed dat ik geen moment een orkest miste. De helderheid, het mooie stemmenweefsel en weer die prachtige mannenstemmen. Hier was de akoestiek helemaal niet beperkend. Ook de dynamiek kwam goed over. Bariton Noël Casteleyn had een karaktervolle stem; af en toe wat zacht bij de begeleiding. Het harmonium was hier wel aanwezig. De sopraan had een stem die zeer goed kleurde bij dit werk en de trombones begeleidden ‘beheerst’.
Na afloop klonk een langdurig applaus tot in de verste hoeken van de kerk , de boeketten bloemen onderstreepten deze feestelijke avond, we waren getuigen geweest van een jubileum-en afscheidsconcert van grote klasse!
Georg Hinderink
Vriend van Cantabile