Terugblik concerten koorreis 2022
Concertindrukken van een vriend van Cantabile
Het eerste concert, op zondag 1 mei in de Predigerkirche, Erfurt
Deze kerk imponeert en heeft tal van historische elementen. In het bijzonder viel het schitterende orgel op, laatst gerestaureerd in 1977 door de firma Schuke uit Potsdam.
Het concertprogramma mocht uiterlijk 1 uur duren dus moesten meerdere onderdelen vervallen, waaronder psalm 150 van Sweelinck en Ave Maris Stella van Monteverdi. Het concert begon om 16.00 uur, het aantal bezoekers plus de aanhang van het koor gaven een beeld van een gevulde kerk. Omdat ik vooraan zat klonk de begeleiding van de trombones erg luid en viel daardoor de koorzang wat weg. Ook het kistorgel, door Jelena bespeelde, klonk zacht.
Na het devote Pater Noster van Liszt kwam het grote orgel aan de beurt.
Jelena speelde BWV 680 “Wir glauben alle an einen Gott”. Prachtige orgelklanken, helaas was de vreugde van korte duur, de laatste noot stierf weg na 4 minuten. Door de vrouwen van het koor werd “Laudate Pueri” van Mendelssohn mooi gezongen. Jelena begeleidde op het kistorgel.
Ook de mannen zongen twee stukken (Vespergesang) van deze componist. Vespergesang deel V maakte op mij veel indruk. De balans van stemmen en de trombonebegeleiding klopte, de sfeer was de Duitse liedkunst ten top. Het ”In Splendoribus Sanctorum “ van J. MacMillan heeft mij aan het denken gezet. Daarover later meer. Het was een fijn concert met als slot het Deutsches Magnificat van Schütz.
Binnen een uur was het concert afgelopen in deze prachtige kerk. Jammer dat het orgel zo weinig aan bod kwam.
Het tweede concert, maandag 2 mei in de Michaelskirche, Leipzig
De kerk, gelegen buiten het centrum, stond in de steigers vanwege noodzakelijk onderhoud. Er waren weinig bezoekers toen het concert om 16.00 uur begon. Er was nu tijd voor het volledige programma.
Zelf zat ik in de rechter zijbeuk halverwege de diepte van de kerk, maar toch vond ik de trombonebegeleiding bij Lotti’s Laudate Dominum omnes gentes te luid. Liszt wordt weer sereen uitgevoerd en hier begeleidt Jelena prachtig op de vleugel. Daarna speelde Jelena op een wat karakterloos Sauerorgel: Fantasie BWV 542. Het werk duurde ca. 6 minuten.
Sweelinck kwam nu aan bod, psalm 150. Mooi, met de begeleiding van twee trombonisten, een sprankelende psalm. De chromatische fantasie van Sweelinck werd door het trombonekwartet doorzichtig neergezet. Mendelssohn weer geweldig!
Nu werd Monteverdi (Ave Maris Stella) voor het eerst uitgevoerd, het koor werd afgewisseld door de vleugel en de trombones, echt genieten! Bij de uitvoering van Schűtz vond ik de verstaanbaarheid een stuk beter, de trombonebegeleiding paste erg goed bij deze muziek.
Einde van het concert om 17.25 uur.
Het derde concert, dinsdag 3 mei in de Friedenskirche, Radebeul
Radebeul is een stadje aan de Elbe, vlakbij Dresden. De kerk is vol met historie, hier werd de wapenstilstand getekend van de 30-jarige oorlog tussen Zweden en Sachsen. Het interieur was mooi, drie ballustrades en een orgel zonder omkasting. Er is kennelijk een stichting, verbonden met deze kerk die concerten organiseert. De bezoekers stroomden toe en bij binnenkomst konden de mensen een goed glas wijn kopen.
Om 20.00 uur startte het concert. De ruimte waar het koor zich had opgesteld was wat krap en tussen dirigent en zangers stond een groot stenen doopvont. De belichting was perfect, prachtige glas in lood ramen op de achtergrond. De kerk werd verwarmd, kortom alle ingrediënten aanwezig voor een geslaagde performance. Jelena begeleidde Lotti op een koororgel. Ondanks de droge akoestiek werd het een goede uitvoering. Het publiek luisterde geconcentreerd. Op het orgel vertolkte Jelena BWV 683 en BWV 680, stevige baslijnen en mooi neergezet.
Psalm 150 van Sweelinck werd een topper, 8 stemmig, heel doorzichtig en ook de ondersteuning van twee trombones klonk mooi. Mendelssohn werd weer perfect neergezet, prachtige dynamiek en sfeer.
Nu even uitweiden over J. MacMillan. De flyer van het concert heeft de koptekst “SPLENDOR“ en heeft een afbeelding van een sfeerlichthouder met een helder schijnsel. Dit heeft natuurlijk te maken met het indrukwekkende ‘In Splendoribus Sanctorum’, met tekst uit psalm 110 vers 3. Verder in deze psalm (vers 5) lees je een zinsnede: ‘en Hij verplettert hem die het hoofd is over een groot land’. MacMillan heeft dit gegeven vast gebruikt voor zijn compositie. Ik kreeg namelijk het gevoel dat de geweldige begeleiding van de trombones als het ware de hemelse legerscharen opriepen om de vijand te verpletteren. Als het voorgaande niet waar is, vond ik het toch een mooie gedachte tijdens de uitvoering.
Mijn indrukken wil ik beëindigen met het compliment dat Schütz dit keer uitzonderlijk goed werd uitgevoerd, de dictie was uitstekend, ook de opgeroepen sfeer. Zo hoort Schűtz, zeker ook door de begeleiding van de trombones.
Het geheel was een topbeleving, de toehoorders waren zeer enthousiast, kortom, een feestconcert!
Georg Hinderink,
11 mei 2022